Gaan Amazon en Alibaba de boekenbranche ontwrichten?

Mediatransitie, PublishingComments (0)

shop_250

Het zal niemand zijn ontgaan dat Amazon afgelopen november in Nederland zijn deuren heeft geopend. Eerst met de verkoop van eBooks, en naar verwachting zullen later papieren boeken volgen. Amazon wordt net als Uber en Airb2b beschouwd als een “disruptive innovation”, een nieuw business model dat een nieuwe markt schept, waardoor bestaande marktpartijen plaats moeten maken. Het is dan ook niet vreemd dat de boekenbranche in Nederland op haar hoede is voor Amazon. Gaat met de komst van deze internetgigant de prijs van boeken omlaag, waardoor de winstmarges nog verder slinken?

In de Verenigde Staten bracht Amazon enkele jaren eerder al veel onrust door de standaard eBook prijs op 9,99 USD te zetten. Amerikaanse uitgevers waren bang dat de lage prijzen van Amazon de perceptie van de consument over wat een boek zou mogen kosten, nadelig zouden beïnvloeden en de waarde van boeken zou devalueren. Samen met Apple hebben de Big Six – de zes grootste uitgevers van de wereld – toen geprobeerd om de gemiddelde prijs van eBooks naar een hoger niveau te tillen. Deze afspraken werden door de Amerikaanse justitie en later ook de Europese Commissie echter beschouwd als verboden prijsafspraken en Apple moet uiteindelijk een schadevergoeding van $400 miljoen aan consumenten en $50 miljoen aan advocaten betalen.

In het Verenigd Koninkrijk kwam Amazon in 2012 in navolging van de Readerstore van Sony met de 20p-campagne (een wekelijkse top-10 van populaire eBooks te downloaden voor 20 pence per stuk). Ook deze actie kon op weinig applaus van de boekenbranche rekenen. Wat als straks ook andere webwinkels als zoals Alibaba de Europese markt gaan bestormen? Hoe ontwrichtend zullen deze nieuwe ontwikkelingen uiteindelijk uitpakken en hoe kunnen Nederlandse uitgevers zich in juridische zin daar tegen wapenen? Hoeveel ruimte is er nog om te onderhandelen met dergelijke machtige partijen en waar moet men specifiek op letten alvorens contracten te tekenen? eBooks vallen in Nederland niet onder de Wet op de Vaste Boekenprijs. Wat kunnen uitgevers dan toch doen om toch invloed te houden op de uiteindelijke winkelprijs?

philippe-van-wijnen_pasfotoDoor gastauteur Philippe van Wijnen
Philippe van Wijnen heeft zich als advocaat en bedrijfsjurist jarenlang gespecialiseerd in het auteurs- en mediarecht. Philippe is vanuit Luxemburg enkele jaren nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling en uitrol van Readerstore, Sony’s internationale online eBook stores. Hij deelt graag zijn kennis en wil, – net terug in Nederland -, zijn opgedane kennis graag delen met uitgevers.

» Mediatransitie, Publishing » Gaan Amazon en Alibaba de boekenbranche...

, , 20 februari 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


× 2 = achttien

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

UA-57560273-1