Nieuwe strategieën voor boekenuitgevers

Mediatransitie, PublishingComments (0)

Hermann Buss over “Bestsellers en Badsellers”

Volgens Deloitte leeft print weer. Het boek neemt daarbij een speciale positie in. Zij voorspellen dat print in 2015 meer dan 80% van alle boekverkopen blijft uitmaken. De verkoop van eBooks heeft een plateau bereikt. Het goede nieuws voor traditionele media, is dat de jonge generatie van ‘millenials’ nog graag betaalt voor een belevenis in boekvorm. Voor de millenial is lezen namelijk een ‘passie’. Het boek heeft daarbij de status van collectors-item. In andere markten – zoals tijdschriften – wordt de vraag bepaalt door een oudere generatie consumenten. Hiermee zijn de voorspellingen op de langere termijn ook minder rooskleurig. 

Dit is waar Hermann Buss zijn boek ‘Bestsellers en Badsellers’ insteekt. De markt voor boeken in Nederland is de afgelopen jaren met 2-5% per jaar teruggelopen en deze trend lijkt zich door te zetten. De uitgeverij moét zichzelf dus opnieuw uitvinden.

Ballenbak

Op welke manier draagt dit boek bij aan de zoektocht naar een ‘nieuwe strategie voor het uitgeven van verhalen’?
“Sinds de crisis zijn de uitgevers van algemene boeken in vijf jaar tijd bijna € 130 miljoen kwijt geraakt op zo’n € 650 miljoen omzet. Bijna alle uitgevers hebben averij opgelopen en het moment is daar om je als uitgever te bezinnen op de toekomst. De trend lijkt vooral te zijn: minder titels maken en aan alle kanten bezuinigen.

Maar daar haal je het einde van dit decennium niet mee: er moet ook nog vernieuwd worden. Het boek geeft antwoorden op de vraag hoe je een uitgeverij weer winstgevend kan maken door meer focus aan te brengen op een aantal gebieden. Gebaseerd op mijn ervaringen en die van GEA presenteer ik een cijfermatig en strategisch onderbouwde structuur die je kunt hanteren voor het transformeren van de uitgeverij. Het is geen rocket science maar wel indringend en praktisch genoeg om toe te passen. Ik hoop ‘de uitgeverij’ zo weer een kans te geven om sterk terug te komen.”

Wat is je drijfveer geweest om een boek over dit onderwerp te schrijven?
“Onvrede over de teloorgang van een prachtige bedrijfstak. Wat me stak en vaak nog steekt in al mijn contacten met en opdrachten bij uitgevers, is dat er zo weinig cijfermatig gekeken wordt en dat men een beetje als konijnen in het lamplicht de klap af wacht… de goeden niet te na gesproken. Stuurinformatie (en geen ‘tuurinformatie’) moet en kan gebruikt worden om snel een bedrijf weer op de helling te trekken. Daarom heb ik een aantal omzet en kostengegevens van zo’n 14 grotere en kleinere uitgevers in een benchmark-model gestopt. Het is fantastisch om te zien wat die analyse helpt bij het formuleren van alternatieve strategieën. De rol van ontwikkelingen zoals selfpublishing heb ik met behulp van deze methode ook een duidelijke rol kunnen geven. En uiteraard ook de vaak vertroebelde nadruk op het realiseren van bestsellers.

Maar het gaat ook verder en met name de rol die Marketing zou moeten spelen wordt verder uitgediept. Inmiddels is aangekondigd dat de KVB een onderzoeksinstituut gaat opzetten ter evaluatie van de verlengde wet op de vaste boekenprijs. Volgens mij hebben we met deze benchmark al een aardig stuk gereedschap klaar liggen!”

Op welke manier maak je zelf gebruik van een nieuwe strategie in het uitgeefproces van je boek?
“Voor het boek heb ik een groep deskundigen van een man/vrouw of acht om me heen verzameld en dat ‘redactieteam’ heeft me min of meer gedwongen aan selfpublishing te doen, haha! Nee, zonder gekheid: omdat ik vind dat beginnende auteurs in principe vanuit een selfpublishing omgeving moeten beginnen, kan ik het eenieder aanraden om het ook eens te proberen. Je leert er enorm veel van. Als het boek genoeg teweeg brengt en er een uitgever opstaat die me een goed aanbod doet zal ik het zeker overwegen. Een Bestseller zal het gegeven het onderwerp wel niet worden…”

“Bestsellers en Badsellers” verschijnt naar verwachting voorjaar 2015.

» Mediatransitie, Publishing » Nieuwe strategieën voor boekenuitgevers

, , , 31 maart 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


× 9 = eenentachtig

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

UA-57560273-1