Klantcommunicatie. Van kostenpost naar waardevermeerdering

Blog, KlantinteractieComments (0)

channel_250pWaar men voorheen zei dat 50% van alle marketing en communicatiebestedingen effectief waren, maar men niet wist welke 50% het dan was, is door tracking-, data- en profilingtechnologieën nu mogelijk om de effectiviteit van de marketing inspanningen en klantinteractie meer transparant en meetbaar te maken.

Die meetbaarheid en effectiviteit is bij met name digitale/online/mobiele kanalen zeer sterk en wordt daarom ook steeds meer ingezet. De datagedrevenheid van klantinteractie en -communicatie groeit exponentieel. Het meten van de effectiviteit van communicatie en klantinteractie gaat echter verder dan de inzet van meetbare, – veelal online -, kanalen.

Waar recent het toverwoord multi-channel communicatie was, spreekt men nu over omni-channel inrichten van alle inbound en outbound communicatiestromen. Wat is dan het verschil? Bij een multi-channel benadering gaat het om de gelijktijdige inzet van meerdere kanalen, echter hoeven deze niet in lijn (gesynchroniseerd) te zijn met elkaar. Een boodschap in kanaal 1 wordt niet zondermeer als input gebruikt voor de inzet van kanaal 2. Bij omni-channel klantcommunicatie en -interactie is het juist essentieel dat de diverse uitingsvormen, kanalen en dragers die worden ingezet vanuit één strategie en repository worden ingezet en afstemming is.

Bedrijven zien in toenemende mate het belang van een goede integrale omni-channel communicatie. Het kan zelfs hét ‘unique selling point’ zijn waarin het bedrijf onderscheidend wordt van zijn concurrenten. Integraal omni-channel communiceren wordt hiermee de belangrijkste waardepropositie voor de dienstverlening van bedrijven. Klantcommunicatie is daarmee van strategisch belang en daarmee onderwerp geworden in de boardroom. Van kostenpost naar waardevermeerdering.

» Blog, Klantinteractie » Klantcommunicatie. Van kostenpost naar waardevermeerdering

, , 14 augustus 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


+ 4 = vijf

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

UA-57560273-1