Transitie educatieve uitgever

GEA heeft van 2015 tot 2017 een educatieve uitgever in België ondersteund in de transitie van een naar binnen gekeerde organisatie naar een florerende klant- en marktgerichte organisatie.

Vraag: levensvatbaarheid verbeteren

De in Vlaanderen opererende vestiging van een Nederlandse educatieve uitgever kampte al jaren met tegenvallende verkoopcijfers, een krimpend marktaandeel en tegenvallende financiële resultaten. Daarnaast had de moederorganisatie twijfels bij het continueren van de activiteiten op de Vlaamse markt. De keuzes voor het ontwikkelen van nieuwe methoden werden vooruitgeschoven, de klantbeleving miste dynamiek en de samenwerking binnen het bedrijf vroeg veel aandacht. Kortom: een redelijk naar binnen gekeerde organisatie. De Nederlandse directie wilde de levensvatbaarheid van de organisatie verbeteren.

Oplossing: transitiemanagement
GEA consultancy heeft het vraagstuk benaderd vanuit de ‘transitiebril’: hoe wil de organisatie zich ontwikkelen en hoe creëren we beweging in die richting?

In nauwe samenspraak met het Belgische team is een visie op de toekomst vastgesteld met twee heldere doelen, gericht op het doorbreken van een aantal verlammende dillema’s:
– stoppen met het ontwikkelen van nieuwe uitgaven (alleen nog upgraden van bestaande methoden)
– dynamiek creëren in de verkoop door de introductie van een nieuwe marktconcept: ‘het leasen van leermiddelen’.

De transitie van de organisatie is in kleine stappen opgepakt, waarmee snel concrete resultaten konden worden neergezet. Het nieuwe verkoopconcept is daarbij leidend geweest. Het kantelen van de verkooporganisatie heeft stimulerende prikkels gegeven voor het omvormen van de marketing afdeling van productgerichte marketing naar branding van het bedrijf als merk. Deze transities leidden vervolgens tot een herontwerp van de logistieke en administratieve organisatie. De uitgeeforganisatie is als laatste aangesloten bij de nieuwe werkwijze. GEA ondersteunde de transitie die de interne organisatie gerealiseerd heeft. Sturing op voortgang in het proces, samenwerking en coaching maakte met het mogelijk om snel tot kleine resultaten, maar met maximale impact, te komen.

Resultaat: een sterke merkbeleving

De dynamiek is terug in het bedrijf. De medewerkers weten waar de organisatie voor staat en zijn opnieuw gemotiveerd geraakt. Dit straalt naar buiten: de uitgeverij staat weer sterk in de Vlaamse onderwijsmarkt. Het leaseconcept was in het jaar van de introductie al boven verwachting succesvol. De omzet is op dit moment terug naar het oude niveau. Het marktaandeel is gestegen naar gewenst niveau. De verkooporganisatie kan de concurrentie aan. De klanten zien een aanwezige uitgever met inhoudelijk de beste leermiddelen. De interne organisatie heeft weer plezier en er zijn veel nieuwe initiatieven welke nu door de organisatie zelf opgepakt worden. En heel belangrijk: de Nederlandse moederorganisatie heeft weer vertrouwen in haar Vlaamse activiteiten en investeert in de toekomst.

Aloys van Balen, GEA consultancy

• 17 oktober 2017

Comments are closed.

UA-57560273-1