Oplossingen ontdekken en vormgeven met Solution Design

Creëer duurzame groei door bestaande business te verbeteren of ‘new business’ te ontwerpen. Wij zorgen dat jouw oplossingen werken voor jouw klant. Jij leert inspelen op verandering.

Designing for new business

Digitale transformatie zorgt ervoor dat iedere organisatie voor dezelfde uitdaging staat. In een wereld waarin waarden verschuiven en er voortdurend nieuwe interactiekanalen bijkomen kun je relevant blijven door je te onderscheiden met beleving rondom jouw merk, product of dienstverlening.

Hoe pak je dat aan? Accelerators, bootcamps, Lean Startup, hackathons… Wij noemen het ‘Solution Design': een dynamische interdisciplinaire aanpak dat je helpt kansen te identificeren en waardevolle oplossingen in de markt te zetten.

Testritje maken?
In een halve dag pakken we een ‘wicked problem’ voor uw afdeling of organisatie en kleden deze uit tot de kern. Vervolgens gaan we met een interdisciplinair team op creatieve wijze op zoek naar innovatieve oplossingen. U ontvangt een visueel verslag met daarin het proces en de uitkomsten als naslagwerk. De kosten bedragen € 899,-. U bepaalt hoeveel collega’s deze vruchtbare middag of ochtend bijwonen. Neem contact op met Karlijn Meijer voor meer informatie.

Klik hier om meer te lezen over aanpak, het proces en de resultaten van Solution Design

De Solution Design benadering

muur-250p

De kern van het probleem zichtbaar maken

De uitdagingen waar organisaties voor staan zijn complex. Des te belangrijk is het om goed te doorgronden wat het echte probleem is. Dit zichtbaar maken door middel van visualisatie is de eerste stap in het zoeken naar een duurzame oplossing.

Het verbinden van werelden

De overlap tussen data en context, klant en innovatiepartner, business en creativiteit, vormt de realiteit waarbinnen oplossingen gevonden en ontwikkeld worden.

Mensen centraal stellen

Aansluiten bij de behoefte van de klant is het adagium van deze tijd. Daarom wordt in co-creatie met eindgebruikers gewerkt aan het ontwikkelen van waardevolle oplossingen.

.

De Solution Design aanpak

infoplattegrond_250Brengt structuur in een creatief proces

Het Solution Design proces biedt ruimte aan creativiteit door in een heldere structuur effectief tot waardevolle resultaten te komen. Centraal staat dat ideeën en concepten snel worden getest.

Gereedschapskist

In het Solution Design proces wordt gebruik gemaakt van beproefde tools en methoden zoals stakeholder of customer journey maps en blueprints. Daarnaast heeft GEA zelf een koffer vol interventies. De solution designer weet welke tool past bij de uitdaging.

Vaardigheden leren door doen

De consultant of ‘solution designer’ is van veel markten thuis en heeft verstand van de business, inlevingsvermogen en creativiteit in denk- en uitvoeringsvermogen. Hierdoor worden uw mensen meegenomen en eigenaar van de verandering. Tegelijkertijd  maken zij nieuwe vaardigheden, tools en methoden eigen. Nieuwe vaardigheden leren door te doen is ons motto. Hierdoor ervaar je de waarde en ben je beter in staat om in te spelen op verandering.

.

Het Solution Design proces

Oplossingen ontdekken

brownpaper_250Kansen ontdekken

Wat drijft mensen in het maken van keuzes en beslissingen? Je moet je verdiepen in de belevingswereld van de klant om de behoeftes en verwachtingen die hieraan ten grondslag liggen te ontdekken.

Praktijkonderzoek

Om inzicht te krijgen in wat mensen beweegt moet je het ze vragen, toch? Nee. Om objectieve informatie op te halen kun je beter gebruik maken van observaties. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van (foto)dagboeken, videomateriaal of interactieve sessies met alle betrokkenen.

Inspiratie uit verhalen

Op basis van de inzichten uit observaties maken we visuele gebruikersverhalen die de basis vormen voor concepten die het verschil maken.

Vormgeven van de ervaring

Customer journey mapping voor bestaande dienstverlening

painting_250Tevreden klanten komen terug, voelen zich verbonden en delen hun positieve ervaring met anderen. Door te investeren in de klantbeleving verbeteren we de bestaande business. Wanneer contactmomenten naadloos aansluiten op de verwachtingen van de klant is een optimale klantervaring gerealiseerd. Door de klantervaring op deze contactmomenten visueel in kaart te brengen wordt inzichtelijk waar het mis gaat, maar ook welke kansen er voor het oprapen liggen.

Ontwerpen van nieuwe oplossingen

Concepten worden tot leven gebracht in mock-ups, storyboards, pilots en businessmodellen. Om in te spelen op een wereld die snel verandert, staat de context van een nieuwe oplossing centraal in het ontwerpproces. Dus er vindt  toetsing plaats aan gerelateerde trends en technologische ontwikkelingen, maar ook de bewegingen in het speelveld.

Versnellen

Blueprint

Na de creatieve fase is het nodig om het nieuwe concept te laten landen en verder te ontwikkelen in de bestaande organisatie. Als startpunt wordt hiervoor een Blueprint gebruikt. Dit is een concrete beschrijving (script) van het proces hoe de klant jouw oplossing afneemt en hoe de interactie tussen organisatie en klant eruit ziet.build-measure-learn_300

Implementatie build-measure-learn

De pilot van de oplossing wordt gebouwd en in gebruik genomen. Vervolgens wordt gemeten hoe de oplossing wordt ervaren, om op basis van deze inzichten een volgende versie te bouwen. Deze build-measure-learn cyclus zorgt voor versnelling. Ontwikkeling en implementatie vinden gelijktijdig plaats. Iedere nieuwe release draagt bij aan de ultieme klantervaring.

.

De organisatie in beweging

lol-brainstorm-255Wij weten dat klantgericht denken en handelen vraagt om een klantgerichte cultuur. Het ontwikkelen van zo’n cultuur gaat niet vanzelf of zonder slag of stoot. Daarom hebben wij oog voor de lange termijn en zetten we de voorwaarden neer en creëren hulpmiddelen om de strategie in de praktijk te brengen. Dit is de toegevoegde waarde van onze expertise in verandermanagement.

on juni 16 • by

Comments are closed.

UA-57560273-1